Respekt alla flerbarnsföräldrar

När Tuva och jag satt vid frukostbordet idag och jag tittade ut genom fönstret insåg jag att det finns en hemlig hierarki bland föräldrar. Där ute kom de nämligen på rad; tvåbarnsföräldrarna! Piffiga och morgonpigga mammor med dubbelbarnvagnar som redan lämnat det äldre syskonet på förskolan. Någon satte sig i solen utanför huset medan lilla syskonet sov i vagnen och en annan manövrerade den stora vagnen med en hand, medan hon fiskade upp något ur skötväskan med den andra, på väg till busshållplatsen. 

Jag kan bara känna respekt. Respekt, inte bara för att de lyckas köra runt på ett monster till barnvagn, utan också för att de på morgonen har TVÅ barn och sig själv att få färdig, med kläder, frukost, packade väskor osv, och lämna på förskolan innan kl 9. Varje morgon! Jag ser helt plötsligt på oss förstagångsföräldrar med nya ögon. Med våra osorterade skötväskor, vagnar fulla med skräp och alternativa rutiner, där det kan sovas en hel förmiddag och en banan är tillräckligt som matsäck om man ska ut på stan. För oss innebär barnets sovstunder tid för oss själva, för flerbarnsföräldrarna innebär det en vila att bara ha ett barn att ta hand om. 

Ja, snacka om föräldrar som har koll på läget. De utstrålade självsäkerhet och vana rätt upp genom mitt köksfönster och jag blev fascinerad. Jag ser framför mig hur de med förbundna ögon och enbart vänster handen byter blöja, hur de kyler bulor med ett paket spenat och plåstrar om skrubbsår på blodiga knän utan att blinka. Hur de gör sig i ordning framför badrumsspegeln med lillasyskonet i babybjörn på magen och samtidigt torkar det äldre syskonet som sitter bredvid och toatränar...=)

Respekt till alla flerbarnsföräldrar! Jag kanske ansluter skaran om några år... jag måste öva lite först, städa vagnen och strukturera skötväskan och sånt.

Kommentarer
Postat av: Lilla Jöjsingen

Det är lätt som en plätt att ta hand om 4 barn under 10 år. Problemet uppstår när man behöver en minut för sig själv. Den minuten finns inte för tillfället. Annars blir det roligare i kvadrat för varje barn som kräver min uppmärksamhet.Det finns inga finare människor än barn. Trots att de är omogna och barnsliga.

2008-04-26 @ 10:18:39
URL: http://lowejko.se
Postat av: Tjockalocka

Ha ha! Ja, och när man har två känner man respekt (eller skräck) för dom som har ytterligare fler. Den enda grejen som jag tyckte blev lättare med två, är att storebror roar lillasyster. Vi behöver inte sysselsätta henne alls på samma sätt som när storebror var bebis.

Annars är det rätt meckigt. Tycker jag. Särskilt i början, med en spädis som skulle ammas just när man skulle hämta på dagis...

Jag tycker inte det är lätt som en plätt, och därmed inser jag också att vi nöjer oss här. Med två fina.

2008-06-17 @ 14:40:26
URL: http://tjockalocka.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0