En kram till alla stressade föräldrar

Läste precis hur Terri Eriksson skrev om Dagis för alla? på aftonbladet.se.

Som nybliven förälder blir jag ju lite upprörd över hur lite tålamod och förståelse förskolepersonal kan ha för föräldrar. Jag tror att jag kommer att ha mycket mer av både tålamod och förståelse när jag väl börjar jobba igen. Även om jag nog var rätt snäll mot mina föräldrar innan också känner jag igen attityden. Föräldrar som glömmer matsäck, lämna in lapparna, inte kommer i tid. Jag har sett det som brist på respekt mot oss på förskolan, men självklart handlar det framförallt om att de har ett familjemaskineri att manövrera. Det är inte bara en lapp till förskolan som ska kommas ihåg på morgonen, det är duschning, påklädning och matning av barn och sig själv, väskor som ska packas, planera för inköp och mat för kvällen, kolla jobbmailen och skicka ett mail som inte kan vänta, leta bilnycklar, kanske gå ut med en hund och jag vet inte vad vissa människor måste klara av på morgonen. Sen kan det finnas arga barn inblandade som inte alls vill som föräldrarna vill, som gör tvärtemot och försöker allt för att föräldrarna ska bryta ihop innan de hinner in på förskolan. Och när de väl hämtar på eftermiddagen och kommer inspringande en halvtimme försent...kanske hände det nått på jobbet, eller en bil som var tvungen att tankas, något som skulle handlas innan barnen var med, ett telefonsamtal, en lite för lång kö eller ett nervsammanbrott i trappan på väg upp till förskolan.

Så som jag ser det just nu är det otroligt att så många föräldrar lyckas komma med sina barn i tid, hämta i tid och komma ihåg den där matsäcken eller ifyllda lappen. Och jag hoppas att jag kommer ihåg detta nästa gång jag står på jobbet och en sönderstressad och upprörd förälder lämnar en tvärarg liten människa som fortfarande har pyjamas och inte ätit någon frukost. Då ska den föräldern få en sån styrkekram av mig för att orka vidare till jobbet och resten av dagen!! Eller som den där föräldern som fick tvillingar och hade sin 3-åring hos oss. Som bara ville ha barnet lite lite längre hos oss på dagarna för att orka med och klara av vardagen. Då var jag inte lika förstående och tyckte att våra regler var viktigare än människorna och deras behov. Om jag träffade dom idag skulle den föräldern också få en stor kram...förhoppningsvis har de ett lugnare liv idag!

 

Kommentarer
Postat av: johanna

vad har hänt? du har blivit hjärntvättad av jag vet inte vad... (jag e övertygad att du kommer att få ökad Förståelse för Förskolepersonalen i höst!)



<3

2008-06-23 @ 15:52:19
Postat av: Georg

Vi har ju en väldigt snäll och tolerant personal på vår Förskola. De ger oss marginaler som vi utnyttjar maximalt.

2008-06-23 @ 15:59:17
URL: http://lowejko.se
Postat av: Linnea

Johanna, i höst kommer jag kanske att skriva ett nytt inlägg om förståelse för förskolans personal...=) Jag har nog glömt hur det är på jobbet...hjärntvättad, en aning!!

2008-06-23 @ 16:23:23
Postat av: Hosanna

Bra inlägg i debatten! Precis det här med mer förståelse för föräldrarna är ngt jag alltid efterlyst både inom kåren och som förälder.

För mig är det självklart att man som personal pusslar för att det ska bli så bra för familjerna som möjligt men jag har fått erfara att ett av våra batr är på ett ställe som ser sig som det bästa för barnen och gör allt för att försvåra föräldrarollen. Sådana är en skamfläck för kåren. Allt gott till dig!

2008-06-23 @ 19:10:30
URL: http://hosannas.info/wordpress/
Postat av: Tingeling

Mmm.

Allt är ju inte svart eller vitt.

Bra inlägg! =O)

2008-06-23 @ 21:38:43
URL: http://www.tingeling579.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0