jävla fan tempushelvete

Hur svårt ska det vara??? Det finns flera olika; presens, imperfekt (heter tydligen preteritum nu för tiden), perfekt och pluskvamperfekt. Antingen skriver man i nutid "jag gör", eller dåtid "jag gjorde", eller i framtid "jag ska göra". OCh sen så finns det nått som heter sammansatt tempus som beskriver fullbordad händelse "jag har gjort" och så den varianten men med utgångspunkt i det förflutna "jag hade gjort"...???....låter det som att jag vet vad jag håller på med?

Jag sitter och skriver och det går bra, sen inser jag att det är nått som känns fel och då har jag bytt tempus helt plötsligt. Typ så här: "Hon går mot bussen för att åka in till stan. Träffa en kompis för en fika. När hon sitter och tittar ut på husen som flyger förbi henne utanför fönstret tänker hon på vad som hände tidigare idag. Hon får ont i magen. Var det verkligen nödvändigt? Hon ville inte att det skulle gå så. Hon ville inte att det skulle sluta så. När hon gick av bussen inne i stan hade det börjat regna. Hon ville egentligen bara åka hem och bädda ner sig. Det sista hon ville göra var att behöva ställas tillsvars inför en obarmhärtig kompis....

...HALLÅ....hade jag MVG i svenska eller? Detta är ju herregud på mellanstadienivå. Jag blir så irriterad!! Och så får jag sitta och ändra till ett och samma tempus och vet inte längre vilket det skulle vara från början. Alla var blir är och alla hade blir har eller tvärtom?!?! Vad gör jag för fel? Vem kan ge mig en lektion i svensk grammatik?

Det får mig för övrigt att tänka på min svenskalärare på högstadiet. Kommer inte ihåg vad hon heter, men hon hade alltid perfekt målade klarrosa naglar och jag tyckte om henne mycket! Av någon konstig småländsk åkomma använde jag ordet vart istället för blev och det tyckte ju min svenskalärare var mycket roligt när hon rättade mina texter med sin röda penna! I varje text flera gånger på varje sida:

Jag vart glad när jag fick se honom.  blev

Det tog ett tag innan jag lärde mig...men sen gick det rätt bra med svenskabetyget som sagt! Men man kan ju undra hur det där lilla ordet nästlade sig in i mitt språkbruk och tog över!! =)

Så, tack du svenskalärare med rosa naglar, tack för att du lärde mig att använda ordet blev och för allt annat.

Kommentarer
Postat av: Ängeln

skulle tro att du pratar om margita? underbara kvinna. jag hade henne i franska. vet inte om jag är så tacksam

2008-03-05 @ 16:29:56
URL: http://angelmedhorn.blogg.se
Postat av: Linnea

Margarita hade jag aldrig, men jag vet vem det var! =) Du är från Nässjö, Ängeln....

2008-03-05 @ 17:40:34
Postat av: Linnea

Margita..inte Margarita...hahhaha...vad satt jag o tänkte på?

2008-03-05 @ 17:41:49
Postat av: Linda

Det fanns en "tant" som hette Ulla-marie som hade svenska, sen var det en katharina, vet inte om hon hade engelska då kanske?? nja det var en kluring....du kommer inte ihåg hur hon så ut??? ha det bra, tycker om att läsa det du skriver, får mig att känna linneanärvaro...:) puss

2008-03-07 @ 23:03:30
Postat av: Linnea

Ulla-marie? Kanske? Kommer ju inte ihåg...men hon var brunhårig, rätt gammal och hade målade naglar...hmmm...tror inte hon undervisade i språk! Kul att du läser min blogg, Linda, kramkram!!!

2008-03-08 @ 11:47:40
Postat av: Anonym

Ingrid Norvit?? äsch jag vet inte...jag tycker det är underbart att läsa dina tankar, reflektioner mm..och tuva är helt underbar, precis som sin mamma:) kramisar

2008-03-10 @ 20:19:59
Postat av: Mimmi Lowejko

om du vill veta vad jag anser om tempus och svensk grammatik, så va fan.. Låt orden flöda. Låt inte några fåniga regler hindra dig från att rytmiskt trumma på tangenterna. Allt det där andra kan man gå in och renskriva sen. Det är ju ett utkast, eller?

Klart alla funkar olika, men jag fungerar bäst när jag släpper alla krav om att det ska bli perfekt från början. Det ställer bara till det. Det är så skönt när det bara flyter på, ser för jävligt ut, men låter bra. Man måste hitta tråden och följa den, och då finns det ju ingen tid att orka engagera sig i det som
man kan tänka på sen.

Fånga känslan när den kommer.. låt den inte blåsa iväg ut över vattnet syster!

Älskar dig

2008-03-11 @ 02:13:19
URL: http://www.sjungmitthjarta.blogspot.se
Postat av: Linnea

Ingrid Norvit? Nja, det känner jag inte igen! Men oj vad många namnförslag jag fick på min gamla lärare...

Och Mimmi, du har helt rätt! Tack för ditt stöd och uppmuntran..Love you

2008-03-11 @ 11:38:38
Postat av: Ängeln

Ängeln är från Nö ja. en gång i tiden umgicks vi lite faktiskt. Erika... eller jag umgicks nog mer med Malin.

Marguerita är ju trevligt för övrigt ;-)

2008-03-14 @ 21:01:57
URL: http://angelmedhorn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0