"Mig äger ingen" av Åsa Linderborg

Nu har jag läst boken Mig äger ingen av Åsa Linderborg. Den handlar om hennes uppväxt med sin ensamstående pappa. Om deras relation, om föräldraskap, om samhället, om pappans alkoholproblem. Om att inte göra rätt, inte räcka till.. och mycket mer. Det var en bok som gjorde mig otroligt ledsen, men också varm i hjärtat. Jag tyckte att boken var full av smärta, men det kanske inte andra som läst boken håller med om.

Det suger att barndomen för så många ska vara svår och smärtsam. Att barn inte får vara glada och bekymmerslösa barn och att de älskar sina föräldrar oavsett vad de utsetts för. Barn som inte vet bättre, som skyddar sina föräldrar...det är ledsamt! Men samtidigt, som i den här boken, kan lycka och en bra uppväxt vara olika saker för olika personer. Att rena lakan kanske inte betyder lika mycket som en vuxen som lyssnar osv.

Det är en viktig bok, värd att rekommendera, i alla fall. Det är härligt att läsa om relationen mellan far och dotter, när han hämtar henne från förskolan och kallar henne gummelumman osv. 



Tack för boken min darling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0