Att "mapa" en olycksfågel

Jag har ju då varit på "första hjälpen"- kurs i dag. Det var mycket spännande...framförallt var det spännande att se hur många saker bytt namn sen förra gången jag gick en liknande kurs. För er som inte vet, men förstås villl veta:

Det första man ska tänka på vid en olycka är inte ABC (andning, blödning, chock) utan MAP (medvetenhet, andning, puls). Fråga mig inte varför, det bara är så och hör sen.

Sen kan man ju tro att man lägger någon som råkat ut för en olycka i framstupa sidoläge, men NEJ, det får man inte säga. (På allvar fick vi inte säga de orden, den stränga läraren vi hade sa "nej, så får ni inte säga") Utan man lägger den skadade i stabilt sidoläge och det är en stor skillnad (exakt vad fick vi inte heller veta, men så är det i alla fall).

Sen heter det förresten inte "första hjälpen"- kurs, utan Livräddning-kurs. Så vet ni det också...

Men det var roligt och lärorikt, jag var bra på blåsandet, men mindre bra på tryckandet (man måste trycka sjukt hårt när man utför hjärt- och lungräddning).  Ett tips när man utför denna livräddning är att nynna på "Wake me up before you gogo" för den låten ska ha samma rytm eller tempo som man ska trycka (100 per minut).

Roligast  var lärarens demonstration av hur man ska reagera när man kommer fram till en olycka: (viskandes för sig själv)

Vad har hänt här då? Är det farligt för mig? Där ligger det någon. Jaha, där ligger en kniv. Jaha, jag går fram. MAP, medveten, andning, puls. Få se nu....

Förstås mycket roligare i verkligheten än nedskrivet...

Om ni behöver lite hjärt- och lungräddning, I´m the one to call!! =)

Kommentarer
Postat av: Maud

Tryggt att veta...;-)

2008-11-20 @ 08:15:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0