För alla er som läser barnböcker då och då..."Vem är generalen?"

...och för alla andra också! Här kommer ett lästips:

Vem är generalen?

Det är lysande och upplysande vetenskap och forskning. Svart på vitt om det jag alltid klagar på och skriver om. Och jag råkar känna personen som skrivit uppsatsen...=)

Ett tips till er som läser böcker/ sagor för barn:

Byt ut könet på den person boken handlar om när ni läser. Ändra om i könsrollerna och låt den tuffa vara flicka i stället för pojke osv. Jag tycker ju också att man som förälder kan kompensera för all ojämställd påverkan barnet får från andra människor, kompisar, TV osv, genom att oftare ha tjejer i huvudrollen, blyga pojkar, pappor som tar hand om barnen osv. Men det är ju min åsikt...

Tänk på vilka böcker och filmer barnen får läsa/se. Vad lär det dom om samhället? Självklart behövs mångfald överlag i barnböcker osv, människor med olika hudfärg, ursprung, ålder, sexualitet osv.

Så är det, läs den länkade uppsatsen, den är mycket bra och viktig!

Kommentarer
Postat av: lollo

du läser ju en massa som handlar om skrivande och litteratur och samhället i övrigt så du samlar på dig tips och inspiration ... var sak har sin tid ... men ibland är det bra att ge sig själv internet och TV-förbud i ett par dagar ... även läsförbud ... till slut blir man så uttråkad att man måste skriva! kramar

2008-04-24 @ 14:00:08
URL: http://livinglollo.blogg.se
Postat av: Mimmi Lowejko

Hej älskade syster!
Jag kan ju kontra med att säga respekt till er!
Du har respekt för alla flerabarnsföräldrar, men jag har respekt för alla er som vågar ta steget för att skaffa barn, och sen vara så extremt redo som ni dessutom är. Min granne däremot är en person som inte borde få ha barn! Det var nog inte helt genomtänkt..

Och du, självklart får du länka mig! Jag länkar dig med då? om det är ok..

2008-04-27 @ 14:39:51
URL: http://www.sjungmitthjarta.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0