Go to hell tandläkare

Ni kommer inte att tro mig nu....men detta är i allra högsta grad sanning!!

Jag har ju som vissa vet haft en hel del med tandläkaren att göra sista tiden. Utdragna visdomständer (plural!) och konstiga röntgenmaskiner osv. Jag vågar inte räkna på hur mycket mitt slarvande med tänderna har kostat mig denna gång, men det är mycket! I vilket fall som helst kom den nästsista räkningen nu i veckan. Jag trodde det skulle bli en mindre eftersom det "bara" var tre lagningar + första undersökningen som skulle betalas....men..och jag säger MEN...det var fel!

Jag ska nämligen betala för "professionell kostrådgivning i kombination med undersökningsåtgärd". 300 kr!!! Och det är utöver kostnaden för undersökningen i sig som är på 600 kr. Alltså en kostnad på 900 kr för en första undersökning. TItta och peta lite på tänderna och prata en stund. Sanningen bakom denna professionella kostrådgivning är följande:

"Du jobbar på förskola säger du. Äter du mellanmålen med barnen då?"
"Ja, det gör jag."
"Det blir väl en del frukt det?"
"Ja, det blir det ju."
"Dina tänder tål inte att äta så många gånger per dag! En vuxens tänder tål egentligen bara tre mål mat om dagen."
"Jaha."
"Sluta ät mellanmål och ät frukt endast i samband med de andra mål mat. Och borsta aldrig tänderna direkt efter att ha ätit frukt."

Jag skojar inte!!! Det betalar jag 300 spänn för!!! Jag blir galen....och inte nog med det. Han var så nöjd med att ha hjälpt mig med detta och jag tyckte att det var trevligt att han hjälpte mig på ett förebyggande sätt, så jag sa:

"Tack! Nu lärde du mig något nytt!".

Jag skulle aldrig ha sagt det! Det var säkert det som fick honom att tro att han kan ta betalt för det! 5 minuters förbannade skitsnack med en tandläkare.

Och det är inte klart där:

Idag var jag där igen. Fråga mig inte varför. De säger att jag ska gå dit, jag har slutat fråga varför! Men jag var där och då var jag ju tvungen att fråga om min dyra räkning. Det var inte populärt för:

"Det är inget konstigt med den räkningen. Det är så mycket det kostar. Det var ju faktiskt en undersökning av HELA munnen".

Sen plågade hon mig i 45 minuter med att ta bort tandsten för att jag var så oförskämd att jag frågade om något sådant. Man ska tydligen inte prata med tandläkarna om vad det kostar. Bara le och betala. Vara tyst och ta emot.

När hon höll på med att ta bort tandsten låg jag där och funderade på vart i Dantes helvete tandläkarna hör hemma. Jag tänker mig någonstans i det åttonde skiktet bland de som har lurat och bedragit och gjort sig skyldiga till kallblodiga och ondskefulla synder. Inte så illa som förrädarna men definitivt värre än de okristna, vällustiga och giriga.

På tandläkarbesöket idag sa hon till mig att inte slarva med tandtråd och att börja använda flourskölj. Jag funderade på att fråga hur många hundra hon skulle ha för den "rådgivningen", men jag kände mig så utsatt med en massa vassa saker i munner som hon höll i. Ensamma i rummet utan vittnen. Vi får vänta och se när räkningen kommer, men inget kan chocka mig längre.

Mitt råd till er är helt enkelt att inte gå till tandläkaren alls. Låt dem inte sätta klorna i er. Då är ni fast för alltid. De hittar bara på en massa nya anledningar för att man ska gå dit, det ena konstigare än det andra. Och för guds skull om ni nu ändå går dit. Ta en offert. Be dem inte säga för mycket. Det kan ju slinka ut ett tips eller två och då kan det bli dyrt. Detta är en varning. Ni bör ta den på allvar!!

Kommentarer
Postat av: Linda Nyström

Här nere i skåne har vi tandläkarförsäkring, du går dit en gång, dem kollar och fixar allt som är fel? sen betalar du mellan 35-440kr i månaden och har gratis tandvård så länge du är prenunenant....skit bra och blir billigt...tänk om du hade det i stor staden.....massa pussar och kramar

2008-08-18 @ 22:05:32
URL: http://lindanyst.blogg.se/
Postat av: Linnea

Linda, det låter ju otroligt bra! Jag får nog åka till Skåne för att fixa tänderna. Även om jag tog tåget ner skulle det bli billigare än här uppe! Dessutom skulle jag få hälsa på dig! ;-) Puss och kram

2008-08-18 @ 22:11:00
Postat av: Mamma

WOW vilket humör du har!!!!!!!!! Tanläkare är ett släkte för sig. Kram

2008-08-19 @ 09:58:51
Postat av: Tina

LINNÉA !! Haha hur beter du dig igentlingen? Jag märker ju på mig själv att jag är syster med dig :P

Vi är lika knasiga båda två :P haha

2008-08-19 @ 11:51:13
URL: http://tinablomqvist.blogg.se/
Postat av: Linnea

Ibland blir jag uppretad!! Ofta när det handlar om tandläkare...=) Knasig är jag alltid! ;-)

2008-08-19 @ 16:16:02
Postat av: Regina

Jag tycker att du ska kolla med konsumentverket, och sen anmäla till ARN, sen ska du självklart byta tandläkare.



Tandförsäkring gäller bara om man haft problemfria tänder nåt år eller så. Finns här i Stockholm, så om du inte får mer hål på 1-2 år så kan du ta den försäkringen.



Och till sist igen...anmäl!

2008-08-20 @ 12:30:51
Postat av: Linnea

Regina, har inte riktigt tänkt på att anmäla. Min tandläkare har ju en inställning att det är han som bestämmer vården/behandlingen och det ska inte vara en diskussion. Det som behöver göras ska göras liksom. Men det här är ju extremt och larvigt. Troligtvis kommer jag att betala och inte gå dit igen. Jag ska fundera lite på det...=)

2008-08-20 @ 21:30:32
Postat av: Regina

hmm, ring i alla fall och kolla vad som menas med professionell kostrådgivning och vad som ingår i det. I vilket fall kan du få numret till min tandläkare, han är snäll och försöker hålla nere priserna så gott det går.

2008-08-20 @ 23:04:10
Postat av: Georg

Vägra betala. Säg att du kan få gratis kostrådgivning av din Pappa och du varken behöver eller efterfrågar hans kostrådgivning. Jag tror inte det håller i en domstol. Det räcker nog med att du protesterar mot räkningen. Det verkar vara ett knep för att plocka pengar av patienter.

2008-08-26 @ 00:24:48
Postat av: hanna

ja det är svinigt dyrt med tandläkare

2009-09-01 @ 21:04:58
Postat av: hanna

men det ska finnas en försäkring tandläkaren har och då bet man 300kr/år och det är det v'rt,hörde detta i helgen av mammas kompis men jag ska fråga mer vad den innebär,men dom sa att den var jätte bra att ha och då kostade tandläkarbesök knappt nå..ir nu vet jag ju inte vad som ingår ir gäller i denna försäkring

2009-09-01 @ 21:09:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0