Mer snippor åt folket

Ge era flickebarn namn på sitt kön! Det heter snippa och är inget konstigare än snopp, som små pojkar får med sig naturligt från att de är mycket små. Små pojkar känner tidigt en stolthet över sin snopp och pratar gärna om den, känner gärna på den och visar gärna upp den om tillfälle ges. De lär sig tidigt att det heter snopp, att man kissar med den, att pappan har en snopp, att mamman, systern eller flickkompisen inte har en snopp. Detta naturliga förhållande till sin snippa är tyvärr inte alls lika vanligt bland flickor. Ofta bemöts små flickors kön med tysnad, vilket leder till osäkerhet och skam hos dem. De är verkligen inte dumma i den åldern och snappar upp direkt att det finns en skillnad mellan sig själv och pojkkompisen. "Han har en snopp och det har inte jag."

Att använda ord som framstjärt, kisshål, "där nere" eller liknande är bara pinsamt och det är inte alls som att ge flickans kön ett namn. Det är bara vuxnas motvilja eller skam att benämna något som inte alls borde vara skamligt! Lika illa är det som sagt att tiga ihjäl det...den lilla flickan får ord för sina händer, fötter, öron, knän och alla andra kroppsdelar men inte det hon har mellan benen. Hon får inte känna stoltheten över att ha ett kön, en snippa!

Att använda smeknamn är populärt idag och ett sätt att undvika att behöva säga det "skamliga" men ändå inte tiga ihjäl det. "Tussan, murran, kissan" osv är bra och funkar i den egna familjen eller nära omgivning. Poängen är dock att det ska finnas ett självklart generellt uttryck, något som alla förstår och kan använda i alla situationer. Överhuvudtaget när barn lär sig språk borde detta gälla; de borde få lära sig de riktiga orden som grund. (Det heter hund och inte vovve och fordonen vi ser på arbetsplatsen är truck, dumper, grävskåpa osv!) Där kom vi in på att ge barn ett rikt språk, det är en annan diskussion...

Poängen är i alla fall att vi vuxna måste använda orden (som tex snippa) för att våra barn ska få dem naturligt. Det är så viktigt!! Viktigt för att flickor inte ska känna sig identitetslösa eller sämre än sina kompisar med snopp. För att våra barn, både pojkar och flickor, ska växa upp med bra förutsättningar inför sitt kommande sexliv, en sund inställning till de båda könen och till sin egen kropp. För att vi vill ha ett jämställt samhälle, där det inte är skamligt att prata om naturliga (och trevliga!) saker som kön och sex.


Kommentarer
Postat av: Mimmi Lowejko

Jag tycker att du skriver väldigt bra. Jag älskar att skriva, och jag älskar debatterande texter och krönikor. Jag blir inspirerad av dig syster. Du träffar prick.

2008-02-18 @ 19:58:21
Postat av: Georg W

Jag säger till mina flickor att de har en livmoder. Det har inte pojkar.
När jag var barn lärde jag mig vad snopp heter på ryska, Krantjik (obs den stora bokstaven). Men jag har ingen aning om vad hm snippa heter på ryska. Jag tror att Mamma kallade det chopka, som betyder rumpa.

2008-02-26 @ 20:59:14
Postat av: Sandra Lang

Hej! Jag hittade hit via Living Lollos blogg. Jag håller med dig om att man absolut borde avdramatisera (det låter visserligen så dramatiskt, men det verkar iinte vara bättre än att det är just en slags avdramatisering som måste till) det här med nmanet på tjejers och killars könsorgan. Men jag skulle vilja kalla killars könsorgan för slade, grundat på att tjejers organ heter slida. Jag är trött på att ordet snopp var först och därför ska vi döpa tjejernas organ till nåt som låter likt det ordet. Nej, gör tvärt om istället. Utgå från slida och kalla killars organ för slade. Det borde inte vara svårare för killarna att anamma ett nytt ord än för tjejer.

2008-02-27 @ 18:44:04
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Linnea

Sandra lang, jag kan förstås hålla med dig i att det återigen är det manliga som är normen och det är mer än irriterande. Men framsteget i att "samhället" enats kring ordet snippa (med RFSU´s hjälp) måste kanske gå före principer?! Jag vet inte...jag tänker på barnen och behovet av ett namn på det kvinnliga könet idag. Jag är nog inte beredd att förkasta snippa och ta diskussionen om slida/slade.

2008-02-28 @ 11:51:13
URL: http://llowejko.blogg.se
Postat av: Sandra Lang

Ja, jag vet... det stämmer ju att "samhället" verkar ha enats om ordet snippa. Så, i det här fallet lägger jag också ner min röst i diksussionen. Det jag vill säga är att man måste vara medveten om varför man gör vissa val, som handlar om normer och att bryta normer. Så att det inte ändå smyger sig in ojämlikhet i valen vi gör.

2008-02-29 @ 11:12:25
URL: http://www.sandralang.blogg.se
Postat av: Linnea

Sandra Lang; Så sant, så sant! Tack för ditt inlägg och för att du kollar in min blogg!

2008-02-29 @ 11:16:03
Postat av: snippa, ok, för mej inom barnoms.

God eftermiddag hoppas jag du har, pratat m pappa o fick veta att du har en blogg, datornörd som jag är så visste jag inte hur jag skulle komma in på .... nåväl, kanske jag kan lägga in en....
kram och åter kram runt om Dej o Tuva
Underbart vackert namn tycker jag som undrar när ngn väljer mitt.

2008-03-02 @ 14:28:16
Postat av: My

Muff är rätta ordet :D

2008-04-14 @ 21:18:02
URL: http://myanderssons.blogg.ss
Postat av: Linnea

My, gärna om ditt kön men inte när man pratar med små barn som ska lära sig orden på sina kroppsdelar!! =)

2008-04-14 @ 21:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0