Tisdagarna med Morrie - the bible

Att läsa ut en bok är alltid en sorg, i alla fall för mig. Att läsa ut en bra bok är en ännu större sorg. Och idag har jag läst ut en fantastisk bok. Jag känner mig...sorgsen helt enkelt!!

Jag har läst Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom. Denna fantastiska bok på endast 183 sidor, med visdom och lärdom för ett helt liv. Det är lite, men inte mycket, mer än vad som står i denna bok som man behöver lära sig i livet. Typ lära sig cykla och borsta tänderna och så. Sen kan man vara nöjd....för den här boken sätter igång tankar och filosofier som slutar i svar på de stora frågorna. Och med stora frågor menar jag kärlek, förlåtelse, döden, meningen med livet...the big stuff!

Det kan ju tyckas som att jag svamlar just nu, men det är ok. "Man måste sluta fred med sig själv". Jag skrev i ett tidigare inlägg att man ska älska varandra, men man ska också älska sig själv.

På något sätt kan jag förstå troende människors känsla för bibeln/ koranen, om att läsa en visdom som på något sätt är för stor för en människas hjärna. Och att läsa något som förändrar ens liv på ett sådant sätt. Så är det med den här boken, så om ni är trötta på bibeln? Läs Tisdagarna med Morrie ...=)

Ett annat citat från boken:

En lärare påverkar evigheten; han vet aldrig var hans inflytande tar slut. Henry Adams

Det är stort! Och det handlar om ju om mig (om det hade stått hon förstås...). Vem vet hur jag påverkar de barn jag möter vare dag? Ett ord eller en handling från mig kan bidra till formandet av en människa. På gott eller ont...Fy fan, men också häftigt. Jag ser framför mig mina barn växa upp och bli sökande individer som söker svar hos sin gamla förskollärare. Kanske skriver någon av dem  t o m en bok om det. Onsdagarna med Linnea...??? Hehehhehehe, varför inte? Jag skulle bjuda på hembakta bullar och dela med mig av all min kunskap....;-)

Kommentarer
Postat av: Georg

Kul att du fått svar på de stora frågorna. Kan du tala om vad meningen med livet är egentligen?

2008-08-26 @ 00:12:53
Postat av: Linnea

kärlek

2008-08-26 @ 16:41:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0