Med barn i huvudstaden

Jag älskar att ha barn och bo i Stockholm. Det finns så mycket saker att göra för barnfamiljer och jag blir hela tiden överaskad över utbudet och hur allt är anpassat för mina (Tuvas) behov. I går hade vi en härlig dag vid plaskdammen i Kristineberg. En gigantisk minipool med vatten upp till mina knän. Hur populär var inte den bland barnen?! Det var perfekt för dem och det var bara deras. Tuvas glädje hade inga gränser när hon plaskade omkring och hoppade runt i dammen. Det var härligt att se.

Andra saker jag (som förälder) gillar:

Rum för barn på kulturhuset. Underbara lokaler där barn och deras föräldrar ligger i soffor och läser böcker, gömmor och krypin där barnen kan leka, ett rum för de minsta barnen och en målarverkstad för de som vill måla/ skapa. Dessutom förstås ett rum med bord och stolar där man kan äta lunch/ amma.
 
Öppna förskolan. Finns ju överallt men jag har varit på den vid Vasaparken. Det är ju häftigt hur det finns en verksamhet öppen för barn och föräldrar som är hemma. Helt gratis, med personal och planerade aktiviteter.

Alla lekparker och parklekar. Vasaparken med studsmattor och fotbollsplan eller Blecktornsparken med lånebilar och -cyklar och jättelånga rutschkanor? En favorit bland lekparkerna är just nu den i Vitabergsparken, lite avsides så det är knappt något folk där, med gungor, klätterställning och hinderbana. Och så en fin utsikt också....

Man kan ju undra om det är jag eller barnet som har roligast...men jag lovar, Tuva får också gunga. Efter mig förstås...=)
 
Att man åker gratis på bussar om man har barnvagn är inte heller fel. Sånt gillar jag!!

Kommentarer
Postat av: Tjockalocka

Jag med! Jag älskar den här stan med barn! Därav motviljan mot att flytta ut i förorten...

2008-08-04 @ 10:20:01
URL: http://tjockalocka.blogspot.com/
Postat av: Mimmi Lowejko

Jag är så nyfiken på kulturhuset.. Är det gratis? Stort? Vad finns där förutom för de allra minsta?

2008-08-04 @ 15:43:14
URL: http://sjungmitthjarta.blogspot.com
Postat av: Linnea

Tjockalocka, jag förstår dig precis. Förorten känns mycket långt bort och en aning skumt. Men vi kompromissar, bor 100 m från stadsgränsen! =)



Mimmi, kulturhuset är stort och härligt. Jag är mest där för rum för barn, titta på gratis utställningar eller fika. Dessutom är det en rätt trevlig utsikt över plattan. =) Men det finns mer, som kostar pengar, tror jag! Vi går dit när du kommer på besök...;-) Puss

2008-08-04 @ 20:24:32
Postat av: Linnea

Tjockalocka, jag förstår dig precis. Förorten känns mycket långt bort och en aning skumt. Men vi kompromissar, bor 100 m från stadsgränsen! =)



Mimmi, kulturhuset är stort och härligt. Jag är mest där för rum för barn, titta på gratis utställningar eller fika. Dessutom är det en rätt trevlig utsikt över plattan. =) Men det finns mer, som kostar pengar, tror jag! Vi går dit när du kommer på besök...;-) Puss

2008-08-04 @ 20:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0