Tuva <3 Playhouse Disney

Tuva och jag tittar på Playhouse Disney, barnkanalen med program för mindre barn. Första gången vi satte på den kanalen tittade Tuva genast upp, sken upp i ansiktet och började lyssna nogrannt samtidigt som hon kröp så snabbt hon kunde mot TV:n, dreglandes av upphetsning. Det var som om hon kommit hem...det var ögonblicklig kärlek!

Så ibland tittas det numer på barn-TV här hemma, även om Tuva bara tittar då och då mellan lekstunderna. Men jag sitter och tittar...och det är rätt bra ibland. Det är mysigt och roligt...mycket sång och musik och roliga figurer. Det känns mer gjort för barn och inte för vuxna som det ofta kan vara idag. Det enda problemet är ju jämställdhetsperspektivet. Det är katastrof om man börjar räkna flick- och pojk-karaktärer och jämföra vad de gör och hur de är. Nalle Puhs kompis Christoffer Robin har bytts ut mot en flicka som heter Darby. Det var ju intressant tyckte jag tills jag kom på (efter bara två avsnitt i och för sig) att hon är den som bekräftar alla andra och att  hennes hund Buster  är mer aktiv än hon själv. Sen är det ju programmet om tåget Thomas. Alla karaktärerna (tåg, buss osv) är bara "pojkar" tills vagnarna som pojkloket drar presenterades, självklart två flicknamn...

Suck, vad jag blir trött (på mig själv)...jag klagar och letar ojämställda situationer med blåslampa (vad nu det är?). Men det stör mig!! Alla pojk-huvudrollerna som bara är så självklara och de få flick-huvudrollerna som gör programmet (eller boken...) till ett program för flickor. Som om pojkar inte kan intressera sig för något som har med en flicka att göra...

Nej, vart kom det här ifrån? Jag skulle ju säga att Playhouse Disney var rätt bra och mysigt...juh... 

Kommentarer
Postat av: Georg

Det är hur lätt som helst att skydda sina barn från Disney. Sätt inte på helvetet och du har genast gett ditt barn ett försprång i livet. Disney har djävulen med i sin styrelse och det är en av de kulturskapande företagen på Jorden. De formar våra tvärsäkra uppfattningar om hur saker ska vara.

2008-06-16 @ 15:40:07
URL: http://lowejko.se
Postat av: Georg

Du behöver inte leta efter olikheter i könen hos Disney. Det är de som representerar ojämlikhet. En väninna skrev en uppsats som gjorde mig medveten om hur skadlig de "oskyldiga" filmerna från Disney är

2008-06-16 @ 15:53:47
URL: http://lowejko.se
Postat av: Linnea

Men pappa, det är klart att barn ska få se på Disney!! Och alla böcker, filmer och TV-program för barn är generellt ojämställda. Ska inte barn få se på nån TV eller läsa några böcker?? Eller nej, det var ingen fråga...jag vet vad du tycker!! ;-)

2008-06-16 @ 18:29:51
Postat av: Tjockalocka

Bolibompa har varit ganska bra/medvetna kring könsroller, så vi tittar ofta på Bolli även på morgnarna. Men även Disney och Nickelodeon. Tyvärr ser ju hela samhället ut såhär (reklam igår för Natusan tvättlappar för bebisar: "Massor av mammor vill ha det bästa för sina barn - Natusan tvättlappar innehåller inga kemiska tillsatser..."). Vi försöker, vid sagoläsning tex, byta ut "han" mot "hon" och tvärtom om vi tycker att böckerna känns stereotypa, försöker säga "tant doktorn" och "sopbilstjejen" som omväxling till slentrianmässiga begrepp.

2008-06-17 @ 14:50:15
URL: http://tjockalocka.blogspot.com/
Postat av: Linnea

Bolibompa är klart mer medvetet än det mesta!! Jag gillar bolibompa. Att byta namn så där är ju jättebra...jag hoppas att jag också kommer att tänka på det när Tuva blir större och vi läser böcker! Jag tror att jag kommer göra det...Och jag har också reagerat på Natusan reklamen...suck!!

2008-06-18 @ 16:22:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0