Det heter FÖRSKOLA...inte dagis


Idag är jag en aning irriterad...

 
...över hur svårt media (och politiker!) har för att använda ordet förskola. Hur svårt ska det vara? Dagis är en förkortning för ordet daghem som det hette INNAN förskola. Daghemmet sågs inte som en pedagogisk verksamhet, utan en möjlighet för föräldrarna att arbeta. 1998 fick förskolan en egen läroplan och började ses som den viktiga pedagogiska verksamheten den är!! Självklart kan man väl säga dagis med sina barn om  man är van vid det eller om man inte är intresserad av att lära sina barn de rätta orden för saker och ting....men vad är medias ursäkt och politikernas?? Att kalla det förskola är en markering,en markering för den förändring som skett och för att höja statusen från barnpassning till pedagogik! Alla ser ju tyvärr inte, konstigt nog, hur viktigt detta arbete är. Det syns ju tyvärr på lönerna...

Så det heter förskola, arbetet vi gör kräver respekt!! Under förskoleåldern lär sig de flesta barnen språket (tala, ordförråd, skriva, läsa...), grovmotorik (springa, slå kullerbyttor, ibland t o m gå...), finmotorik (äta med bestick, hålla i en penna, knäppa sin jacka...), socialt umgänge (vänta på sin tur, leka tillsammans, känna sympati...) osv osv. Under förskoleåldern utvecklas människan otroligt mycket och det ställer förstås stora krav på förskolepedagogerna. Vi måste vara där och lotsa, leda, stimulera och förstå. Dessutom finns där också en omsorgsdel där vi måste trösta, vårda osv. Så, RESPEKT, tack!

Idag tycker jag en aning synd om...

..."arbogapappan". Media och hela svenska folket dömde honom lite för tidigt. Snacka om att hans liv är förstört! Inte nog med att hans två barn mördades, han anklagades för det fruktansvärda...

Idag ska jag...

skriva, skriva, skriva. I flera timmar är målet...Så nu har jag internetförbud ett tag! =)

Kommentarer
Postat av: Lilla Jöjsingen

Det heter Dagis och är Sveriges viktigaste arbetsplats. Den politiker som inte tycker det finns inte. Den dåliga lönen beror på att ni älskar ert jobb och är lätta att manipulera vid förhandlingsbordet. Förskola säger bara fikusar (inget ont om bögar). De som inte förstår hur viktigt dagis är har inga barn. Du glömde att de lär sig gå på toaletten också. Respekt får du när du lärt dig respektera oss politiker;)

2008-03-21 @ 00:00:50
URL: http://lowejko.se
Postat av: Lilla Jöjsingen

Buddha säger att iritation och aggression är människans största fiende. När jag ser min kommentar till din senaste blogg blir jag rädd för mig själv. Jag har nu suttit i Barn- o. utbildningsnämnden i Västervik i ett år och där använder man ingen annan beteckning än förskola. Jag som förälder kallar det dock inte för något annant än dagis och jag har inte hört någon politiker från vänster till höger som inte har samma uppfattning som du i den här frågan. Förutom det där att det är vårt fel.
Det som gör mig irriterad och dum är att alla hackar på oss politiker som om vi vore ett tillåtet villebråd. Därför vill ingen engagera sig i det politiska arbetet. Vi kan inte besätta alla de platser i olika nämnder för det finns inte folk till det och det är hopplöst att försöka få någon att engagera sig. Men klagar på oss det gör alla. Vi försöker göra det mesta och bästa möjliga av en hopplös situation och alla skäller på oss. Förlåt för att jag skrev en så dum kommentar. Ta bort den...
Alla vi i Skogsborg vill gratulera Älsklingen på hans födelsedag med en sång om hundraårigt leverne.

2008-03-23 @ 09:15:07
URL: http://lowejko.se
Postat av: Linnea

Jag förlåter dig för att du kallar mig fikus, men bara för att du är min pappa! =) Självklart menar jag inte dig när jag skrev om politikerna. Jag vet att du har en bra inställning til förskolan. Men läs på lite om kd´s inställning till förskolan, inte bra!! Eller alliansen och deras vårdnadsbidrag, inte alls bra!!! Och politiker säger dagis, tyvärr!! Puss och kram

2008-03-25 @ 11:30:43
Postat av: Linda

Yippi äntligen, vi har haft denna disk i skolan nu i 3 års tid om dessa uråldrade politiker och jag har förskolelärare i min kurs som fort säger dagis...fy på dem..det är deras status som blir lidande, men det har inte dem förstått..upp med statusen, höj kvinnolönerna till männens nivå och förstå att skolan är endel av allas liv....hoppas allt e bra med er, kramis Linda

2008-03-27 @ 16:31:41
Postat av: Linnea

Helt rätt Linda!! =) Puss och kram själv, hoppas allt är bra!

2008-03-28 @ 10:26:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0