Vem är det mest synd om...?

Hihihi...ibland hittar jag en blogg som jag kan relatera till, tankar som är som mina egna. Det är roligt och uppfriskande! Idag hittade jag den här bloggen ...och kunde inte sluta läsa. Hon skriver tex så här:

Jag bläddrade i en klädeskatalog häromdagen och när vi kom fram till kläderna för män fanns bara ett fåtal sidor. Diskriminering! hojtade herr Kurry. Gud så skönt män måste ha det, som känner sig diskriminerade för att de inte får lika mycket plats i klädeskataloger. Själv skulle jag vilja slippa bli lönediskriminerad, misshandlad och våldtagen och sånt.

Jag är i och för sig väldigt noga med att det handlar om både män och kvinnor som diskrimineras, när jag pratar om jämställdhet och samhällets orättvisor. Och en liknande diskussion om mode/ utseende och män har älskling och jag ibland, som tex det där om utrymme i klädkataloger. Älskling tycker att det är orättvist och jag håller med.

Men när hon skriver så där...är det inte som om det var jag som kunde ha skrivit det? Lika aggressivt och provocerande...Och har hon inte en poäng i det hon säger...egentligen?

Män diskrimineras i "skaffa-barn"/ familje-sammanhang. När de ständigt ses som förälder nr 2 (i bästa fall), när mamman tar över och bestämmer, inte delar med sig av "sina" föräldradagar trots att pappan kanske vill vara hemma med barnet. När samhället/ alla runt om kring ständigt vänder sig till mamman när det handlar om barnet, all reklam/ information kommer till barnets mamma, förskolans personal ringer (gissa vem...) mamman om det är något osv.

Män kan också diskrimineras av rättsväsendet, det är lättare att dömma en man än en kvinna för liknande brott osv.

Sen så diskrimineras också  män i klädkataloger, de har kanske 4-5 sidor medan kvinnor har 300...typ. Och det är jättesynd om män att modet är så trist för dem och att det inte finns någon variation eller fantasi.

Nu blir jag nyfiken på om det är inom mäns klädmode eller kvinnors löner som det sker störst framsteg om man ser till jämnställdhet idag. Det hade varit mycket intressant, tyvärr har jag inte sån koll. Åh, andra sidan, spelar det så stor roll? Går det att jämföra kläder och lön? Exakt hur lidande blir killar av att det inte finns färgglada kläder med matchande halsdukar, väskor och skor? Det ska jag fundera på nu....


Kommentarer
Postat av: Kurry

Oj det där var ju jag! :)

Jag är egentligen också ganska noga med att framställa mäns diskriminering också (fast mina hjärtefrågor ligger hos kvinnorna)och håller helt med dig om att det görs en helt otrolig stor skillnad på kvinnor och män när det kommer till barn...

Angående utseende tycker jag egentligen det är tråkigt att utvecklingen går åt helt fel håll, nämligen åt att mer och mer objektifiera mannen istället för att avobjektifiera kvinnan. Är det verkligen diskriminering att män inte har lika stort utrymme i klädeskataloger? Hmm, kanske, men man kan även se det som diskriminering att kvinnor ska anses bry sig mer om mode och sitt utseende.

2008-10-11 @ 22:23:38
URL: http://kurrylin.wordpress.com/
Postat av: Georg

Eftersom en man inte orkar slösa bort tid med att läsa klädkataloger så är det ingen större ide att göra klädkataloger till män. Själv går jag till garderoben om jag behöver kläder. Dessutom tycker jag det är viktigt att klädindustrin totalförgiftar hela sin produktionsapparat. Det finns egentligen bara en textil som naturen gillar och det är silke. Canvas är ett utomordentligt 10 000-årigt mode också, men det är numera förbjudet.

2008-10-12 @ 21:59:15
Postat av: Anonym

2008-10-12 @ 22:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0