Insläppt i Kenya? Förhoppningsvis...

Så idag lyckades jag äntligen...

efter mycket ångest och lite slarv har jag nu fixat visum till Kenya. En fin stämpel (eller vad det nu är) i mitt pass. Det är inte vem som helst som får komma in i Kenya...men jag får det. I alla fall en gång under de tre månader som kommer. Och det var inte det lättaste att få det!

För det första var jag tvungen att ha ett formulär från Kenyas ambassad ifyllt, med uppgifter som namn, syfte med resan, om jag varit där tidigare och min pappas namn (eftersom att jag inte är gift). Så, pappa, du finns med i papper hos Kenyas ambassad i Sverige. Hoppas det är ok! Detta dokument var inga större problem att fixa (även om jag fick komplettera med mer uppgifter på ambassaden).

Sen var jag tvungen att ha ett brev från min reseledare, två passkort, mitt pass och pengar.

Allt detta hade jag med mig när jag gick till ambassaden i dag. Mannen som satt bakom glasrutan tittade lite bistert på mig. Påpekade att formuläret inte var korrekt i fyllt och bad mig komplettera. Medan jag fyllde i det ringde telefonen och han viskade under hela samtalet. Det kändes lite smålustigt! Pratade han om hemliga saker som han inte ville att jag skulle höra? Jag vet inte...men jag blev helt galet nervös. Det kändes helt plötsligt som att jag var en brottsling som höll på att fly landet. Jag blev helt skakig och darrig på rösten. När jag fyllt i klart bad han om passet, korten och pengarna. Jag började plocka med alla mina saker och min väska som är överfull och blev totalt förvirrad. Men han fick det han ville ha och jag fick sitta ner och vänta.

En kvart senare ropade han mig till sig och jag fick tillbaka mitt pass med visumet. Med ett halvt (knappt) leende önskade han mig lycklig resa. Jag tog passet, tackade och skyndade mig ut. Som om han skulle ropa på mig i sista sekunden och dra tillbaka visumet...=)

Men det gjorde han inte och nu är det klart. En sak att pricka av listan....snart åker jag!!

Kommentarer
Postat av: Linda Nyström

Hej, vad ska du göra i kenya?? låter så spännande..allt bra annars??

2008-09-17 @ 21:47:10
URL: http://lindanyst.blogg.se/
Postat av: Mamma

Livet är fullt av konstiga upplevelser.... men inget kan få förstöra din spännande upplevelse i Kenya. Kram

2008-09-17 @ 22:04:32
Postat av: Ida

vad ska du göra i Kenya? :)

Kram Kusinen

2008-09-17 @ 22:38:46
URL: http://idalowejko.blogspot.com
Postat av: Wladimir

Alma hälsar tack och hej. Hon hoppas det går bra på Afrika.

Intressant att jag svarar juridiskt för dig i en stor del av Världen. Det betyder att 'Atman'. Det lilla överjaget som är jag i din psykologiska värld, bestämmer när du är i Afrika. Tonårens restriktioner gäller tills du är tillbaka i Sverige igen. Hoppas det är ok med dig. ;)

För övrigt har vi ett begrepp i familjen, "Den oförskräckte resenären". Res med det begreppet som ledstjärna. Saknar er...

2008-09-18 @ 19:47:58
Postat av: Linnea

I Kenya, för er som undrar..., ska jag besöka ett skolprojekt med en grupp från mitt företag. Vi vann alla utmärkelser förra året och får nu den här upplevelsen i pris. Safari och Nairobi står också med på schemat. Det ska bli så spännande!!!

2008-09-22 @ 20:41:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0